آموزش تست فیوز ها و رله ها در خودرو

آموزش تست فیوز ها و رله ها در خودرو

مشکلات خودرو اغلب به صورت تشخیص سیستم الکتریکی است. مدارهای الکتریکی بخش بسیار بزرگتری از یک وسیله نقلیه مدرن هستند. دانستن نحوه بررسی اجزای اصلی الکتریکی می تواند تعمیر خودرو را آسان تر کند. نحوه بررسی فیوزها فیوزها از مدارهای الکتریکی خودروها محافظت می کنند. آنها فیوزی را برای سوختن یا منفجر شدن، در آمپراژ کمتر از نقطه ای که در مدار آسیب می بیند، طراحی می کنند یعنی کمی پائین تر از آستانه خرابی قطعه مورد نظر. مهندسان فیوزها را برای حدود دو برابر جریان معمولی اندازه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر یک دستگاه به طور معمول 10 آمپر می کشد، یک فیوز تقریباً 20 آمپر ممکن است از آن محافظت کند. فیوز با شدت 20 آمپر می سوزد که کمتر از جریانی است که ممکن است به مدار آسیب برساند. آنها آمپر فیوز را با رنگ فیوز نشان می‌دهند و عددی روی صفحه در معرض آن مشخص شده است.

تست قطعات رله و فیوز

یافتن فیوز سوخته همیشه آسان نیست. گاهی ممکنه تو یک خودرو از چند جعبه فیوز استفاده بشه بخشی زیر داشبورد جعبه فیوز دیگر در کاپوت کنار موتور یا در صندوق عقب برای پیدا کردن محل جعبه فیوز یا یافتن فیوز یا رله بخش مربوطه بهترین روش مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می باشد

آموزش رله و فیوز خودرو

برای تست فیوز یک راه حل ساده وجود دارد استفاده از تستر فیوز . یک لامپ 12ولت در مسیر یک سیم. یک سر تستر را به بدنه خودرو متصل کنید. و هر دو سر فیوز را چک کنید هر دو سر فیوز باید دارای برق باشد و چراغ تست روشن شود

تست رله ولتاژ

  بیرون کشیدن فیوز از جعبه برای بررسی معایب زیادی دارد.  دیدن برخی از فیوزهای سوخته دشوار است و فیوز بد ممکن است خوب به نظر برسد.  تست برقی فیوز، بد یا خوب بودن فیوز را نشان می دهد.  یکی دیگر از مشکلات کشیدن فیوزها این است که توان زنده نگه داشتن ماژول های مختلف خودرو ممکن است از بین برود.  این منجر به بیکاری ضعیف، از دست دادن اطلاعات تشخیصی و گاهی اوقات لوازم جانبی که کار نمی کنند می شود. پایانه های جعبه فیوز شکننده هستند و ممکن است با چرخاندن و کشیدن محکم فیوزها به آنها آسیب برسانیم. این ممکن است باعث اتصال شل و مشکل در آینده شود. استفاده از تستر یا ولت متر برای بررسی فیوزها بسیار مطمئن تر و سریعتر خواهد بود و از این مشکلات جلوگیری میکند  آموزش تست رله

در تصویر بالا، کامپیوتر کنترلگر جریانی را به رله می دهد که به زمین متصل است زمانی که جریان متصل میشود رله فعال میشود. پس از روشن شدن، رله نیرو را(ولتاژ) به پمپ بنزین هدایت می کند . این چیدمان به کامپیوتر اجازه می دهد تا پمپی را که برای کنترل مستقیم بسیار سنگین است، کنترل کند

تست رله

پایه ۸۵ به مثبت سوئیچ کنترلر پایه ۸۶به منفی باطری پایه ۳۰مثبت باطری و پایه ۸۷ پایه مسیر مصرف کننده پایه ۳۰با تست مولتی متر تو حالت بازر باید به یکی از دو پایه ۸۷راه بدهد و وصل باشد در صورت اعمال ولتاژ به دو پایه ۸۵-۸۶باید مسیر پایه ۳۰به پایه دیگر ۸۷متصل شود

تست فیوز

در حالت بازر مولتی متر باید پایه ۸۵_۸۶به یکدیگر راه ندهند ولی مولتی متر یک اهم را باید نشان بدهد میتوانید مولتی متر را روی حالت اهم متر بگذارید و چک کنید پایه ۸۵-۸۶دارای اهم باشد. در صورت صفر بودن پایه قطع میباشد. یا در صورت بوق زدن پایه خراب میباشد

دکتر گلس